از دوربین‌ گوشی ‌های هوشمند سال ۲۰۲۱ چه انتظاراتی می‌توان داشت

از دوربین‌ گوشی ‌های هوشمند سال ۲۰۲۱ چه انتظاراتی می‌توان داشت

از دوربین‌ گوشی ‌های هوشمند سال ۲۰۲۱ چه انتظاراتی می‌توان داشت

با افزایش قدرت‌ پردازنده‌های موبایل، در سال ۲۰۲۱ شاهد تغییرات چشمگیری مثل عکاسی هم‌زمان، بهبود فیلم‌برداری و عکاسی و قابلیت عکاسی پی‌درپی در دوربین‌ گوشی‌های‌ هوشمند خواهیم بود.

دوربین‌ گوشی‌های‌ هوشمند در سال‌های گذشته گام‌های بلندی برداشته است. امروزه حتی گوشی‌های میان‌رده هم از قابلیت‌های نایت مود و ضبط ویدئوی ۴K برخوردار هستند. با نگاهی به پرچم‌دارها می‌توان پیشرفت‌های بیشتری برشمرد؛ گوشی‌هایی که به دوربین‌های اسپرت ۱۰۸ مگاپیکسلی، قابلیت ضبط ویدئوی ۸K و پنج لنز مجهز هستند.

قابلیت ویدئوی ۸K

سال ۲۰۲۰ آغازی برای معرفی قابلیت ضبط ویدئوی ۸K در گوشی‌های هوشمند بود. البته با توجه به قیمت مانیتور و تلویزیون‌ ۸K، امکان دسترسی گسترده به این قابلیت هنوز وجود ندارد؛ اما شرکت‌هایی مثل سامسونگ، ال‌جی و شیائومی از این قابلیت پشتیبانی کردند.

انتظار می‌رود روند پشتیبانی از ویدئوی ۸K در سال ۲۰۲۱ ادامه پیدا کند. شرکت‌های دیگری مثل اپل، گوگل، موتورولا، وان پلاس و سونی فعلا دست نگه‌داشته‌اند و می‌توان حس زد برخی از این برندها برای پشتیبانی از ۸K تا ۲۰۲۲ صبر کنند.

بر اساس سوابق گذشته می‌توان انتظار ضبط ویدئوی ۸K با ۶۰ فریم بر ثانیه و همچنین قابلیت‌های ۸K HDR داشت؛ اما ۲۰۲۱ هنوز برای اضافه شدن این قابلیت‌ها زود است. از طرفی قابلیت ضبط ویدئوی ۴K در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و حداقل چهار سال طول کشید تا قابلیت‌های ضبط ویدئوی ۴K HDR و پشتیبانی از ۴K/60 fps به گوشی‌ها اضافه شود. علاوه بر این، پردازنده‌ی جدید اسنپدراگون ۸۸۸ از قابلیت ضبط ۸K/ 60 fps پشتیبانی نمی‌کند.

برندهای بیشتری به دوربین‌های Hi-res روی می‌آورند

قابلیت ضبط ۸K به دوربینی با رزولوشن ۳۳ مگاپیکسل یا بیشتر نیاز دارد؛ هما‌ن‌طور که حداقل پیش‌نیاز ضبط ویدئوی ۴K دوربینی با رزولوشن ۸ مگاپیکسل است. در نتیجه تولیدکنندگان برای سازگاری با ۸K باید حسگرهایی با حداقل رزولوشن ۳۳ مگاپیکسل بسازند.

از طرفی برندهایی مثل اپل، گوگل و سونی فاقد قابلیت ۸K هستند و رزولوشن دوربین اصلی آن‌ها تنها ۱۲ مگاپیکسل است. در نتیجه این برندها اگر بخواهند در سال ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ با قابلیت ۸K تطبیق پیدا کنند، باید دوربین‌هایی با رزولوشن بالاتر بسازند. این برندها دو راه پیش رو دارند: یا دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی را با دوربین ۳۳ مگاپیکسلی جایگزین کنند یا مانند سامسونگ دوربین‌های ۱۲ مگاپیکسلی را حفظ کنند و حسگرهای ثانویه‌ی مخصوص ۸K و زوم هیبریدی بهبود‌یافته اضافه کنند.

در کنار احتمال تطبیق تعداد بیشتری از برندها با دوربین‌های Hi-res انتظار می‌رود تولید‌کننده‌ها قابلیت عکاسی را هم بهبود بدهند. پردازش چندفریمی یکی از روش‌های تست‌شده برای ارائه‌ی نتایج بهتر در این زمینه و حاصل آن، کاهش نویز و درخشندگی و HDR بهتر است.

با‌این‌حال پردازش تصویر چندفریمی به دلیل پهنای باند محدود به رزولوشن‌های پایین‌تر است. برای مثال LG V60 امکان پردازش چندفریمی  با حسگر ۶۴ مگاپیکسلی نمی‌دهد. بااین‌حال در سال ۲۰۲۰ پرچم‌دارهایی مثل ردمی نوت ۹ پرو مکس و دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی سامسونگ عملکردی استثنایی داشتند. در این گوشی‌ها فریم‌های Hi-res متعدد برای دستیابی به تصویری زنده و شفاف‌تر ترکیب می‌شوند. به‌طور کلی انتظار می‌رود برندها در سال ۲۰۲۱ برای بهبود کیفیت تصاویر تلاش کنند.

بهبود ویدئوی 4K

قابلیت ویدئوی ۴K بهبود خواهد یافت

این روزها ۸K بر سر زبان‌ها افتاده است؛ اما این محبوبیت به ‌معنی فراموش شدن قابلیت ۴K نیست. در سالی که گذشت وان پلاس قابلیت‌های غنی‌تر ۴K HDR را به گوشی‌های خود اضافه کرد و ایسوس و سونی قابلیت اسلوموشن ۴K 120fps را به گوشی‌های خود افزودند.

انتظار می‌رود پیشرفت ۴K در سال ۲۰۲۱ ادامه پیدا کند. به گفته‌ی جین‌-هیون کیون از بخش بازاریابی سامسونگ، ۴K 240fps یکی از گزینه‌های مورد نظر این شرکت برای محصولات آینده است. این قابلیت از ۹۶۰fps بهتر است که پنجره‌ی کوچکی برای ضبط ویدئو و در محیط بیرون، اغلب ظاهری بد دارد. متأسفانه پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام از ۴K 240 fps پشتیبانی نمی‌کند و حداقل باید تا سال ۲۰۲۲ منتظر بمانیم.

انتظار می‌رود قابلیت ۴K/60fps به تعداد بیشتری از گوشی‌های میان‌رده اضافه شود؛ همان‌طور که برای OnePlus Nord و Pixel 4a 5G این اتفاق افتاد. به این ترتیب نیازی به انتخاب بین ویدئوی واضح‌تر یا روان‌تر در گوشی‌های میان‌رده نخواهید داشت. علاوه بر سری‌های اسنپدراگون ۷۰۰، تراشه جدید اگزینوس ۱۰۸۰ هم از قابلیت ضبط ویدئوی ۴K/60fps در گوشی‌های میان‌رده پشتیبانی می‌کند. در نتیجه گوشی‌های میان‌رده‌ی سامسونگ از قابلیت ۴K/60fps برخوردار خواهند بود.

عکاسی و فیلم‌برداری هم‌زمان با سه دوربین

پردازنده‌ی جدید اسنپدراگون ۸۸۸ در بسیاری از گوشی‌های پرچم‌دار ۲۰۲۱ به کار خواهد رفت. بر اساس وعده‌های کوالکام، با مجهز شدن گوشی به این پردازنده، امکان ثبت تصویر ۲۸ مگاپیکسلی با سه دوربین به‌صورت هم‌زمان وجود خواهد داشت. این فناوری برای فیلم‌برداری هم‌زمان سه دوربین با کیفیت ۴K HDR هم ارائه خواهد شد.

البته اولین ‌بار نیست که برندها قابلیت عکاسی هم‌زمان را در گوشی‌های خود تعبیه می‌کنند؛ برای مثال سامسونگ قبلا امکان ثبت هم‌زمان از دوربین اصلی و تله فوتو را فراهم کرده بود. همچنین LG V40 امکان ثبت سریع تصاویر از لنزهای اصلی، اولترا واید و تله فوتو را با فشردن کلید شاتر فراهم می‌کرد. متأسفانه این قابلیت هم‌زمان نبود و گوشی عکس‌ها را به‌صورت متوالی ثبت می‌کرد. امیدواریم تولیدکننده‌ها در سال ۲۰۲۱ قابلیت عکاسی و فیلم‌برداری هم‌زمان را به گوشی‌ها اضافه کنند؛ به این ترتیب می‌توان در زمان صرفه‌جویی کرد.

بهبود رنگ‌ها

بسیاری از گوشی‌ها از ویژگی‌هایی مثل تصاویر با طیف رنگی گسترده، HDR بهتر و صفحه‌نمایش دقیق‌تر از گذشته برخوردار هستند؛ اما به نظر می‌رسد بهبود رنگ‌ها یکی از اهداف اصلی در سال ۲۰۲۱ باشد. به‌ویژه اپل که از فیلم‌برداری و ویرایش محتوای Dolby Vision HDR در سری‌های آیفون ۱۲ خبر داد. این شرکت مدعی است از رنگ‌ ۸ بیتی به رنگ ۱۰ بیتی جهش کرده و در نتیجه تعداد رنگ‌ها ۶۰ برابر شده‌ است.

صنعت موبایل تمایل دارد روند اپل را دنبال کند؛ در نتیجه تعجب‌آور نیست اگر شاهد جهش OEM-های اندروید باشیم. البته اوپو در این جهت گام‌هایی برداشته است. به ادعای این شرکت، پرچم‌دار Find X3 که در سال ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد، امکان ثبت، ذخیره‌سازی و نمایش تصاویر با رنگ ۱۰ بیتی فراهم می‌کند. این ادعای اوپو تا اندازه‌ای به پشتیبانی اندروید از طیف‌های رنگی وسیع و بخشی از آن به پشتیبانی اسنپدراگون ۸۸۸ از حافظه‌ی ۱۰ بیتی HEIF وابسته است که امکان ثبت تصاویر دقیق و درخشان بدون افزایش اندازه‌ی فایل فراهم می‌کند.

بهبود رنگ‌ها

دو دوربین تله فوتو

اولین گوشی هوشمند مجهز به دو دوربین تله فوتو، می نوت ۱۰ بود که اواخر سال ۲۰۱۹ عرضه شد. دوربین‌های دیگر با قابلیت مشابه شامل می ۱۰ پرو، ویوو X50 پرو و پرو پلاس، هواوی P40 پرو پلاس و میت ۴۰ پرو پلاس بودند.

با استفاده از دو دوربین زوم می‌توان به تصاویر باکیفیت‌تری دست یافت. گوشی‌های هوشمند مجهز به دوربین‌های تله‌فوتوی ۲x یا ۳x از سیستم زوم هیبریدی استفاده می‌کنند؛ اما کیفیت تصویر با بزرگنمایی بیشتر کاهش می‌یابد. از طرفی گوشی‌های هوشمند مجهز به دوربین‌های تله‌فوتوی ۵x از سیستم زوم هیبریدی در بردی کوتاه‌تر (برای مثال ۲x یا ۳x) استفاده می‌کنند؛ اما در این دوربین‌ها هم شاهد افت کیفیت بزرگنمایی هستیم. در هر صورت سیستم دوربین با دو لنز زوم امکان دستیابی به کیفیت سازگار متناسب با برد می‌دهد.

آیا در سال ۲۰۲۱ تعداد بیشتری از برندها به تطبیق تنظیمات تله‌فوتو خواهند پرداخت؟ بر اساس شایعات، سامسونگ گلکسی اس ۲۱ اولترا احتمالا با دو دوربین تله‌فوتوی ۳x و ۱۰x به بازار خواهد آمد. انتظار می‌رود هواوی، ویوو و شیائومی هم این روند را ادامه بدهند.

لنز‌های ۲ مگاپیکسلی حذف نمی‌شوند

متأسفانه در سال ۲۰۲۱، برندها باز هم از لنزهای ۲ مگاپیکسلی صرفا برای افزایش تعداد دوربین‌ها استفاده می‌کنند. از سامسونگ و شیائومی تا ریل می و وان پلاس، شاهد اضافه شدن یک تا دو حسگر ۲ مگاپیکسلی هستیم که در گروه دوربین‌های سه‌گانه و چهارگانه قرار می‌گیرند.

این روند توسط وان پلاس، اوپو و شیائومی در اواخر سال ۲۰۲۰ شدت گرفت. وان پلاس Nord N100، اوپو A53 و پوکو M3 همه دو دوربین ۲ مگاپیکسلی را به‌عنوان بخشی از مجموعه‌ی دوربین سه‌گانه‌ عرضه کردند. از طرفی برخی تولید‌کننده‌ها این لنزها را با هدف بهبود دوربین‌های اولتراواید یا اصلی حذف می‌کنند؛ اما بعید است این اتفاق برای گوشی‌های میان‌رده رخ بدهد.

افزایش تعداد دوربین‌های سلفی داخل صفحه‌ی نمایش

در سال ۲۰۲۰ شاهد قرار گرفتن دوربین‌ سلفی داخل صفحه‌ی نمایش در گوشی‌هایی مثل ZTE Axon 20 5G بودیم. در این ویژگی، دوربین سلفی برای دستیابی به تجربه‌ی تمام‌صفحه کاملا زیر نمایشگر مخفی می‌شود و هیچ برش، ناچ یا ماژول پاپ‌آپی در کار نخواهد بود. البته عیب دوربین‌ سلفی داخل صفحه‌ی نمایش می‌تواند کاهش کیفیت تصویر باشد؛ اما سامسونگ و شیائومی این قابلیت را در محصولات سال ۲۰۲۱ تعبیه خواهند کرد و البته بر این محدودیت‌ها غلبه می‌کنند.

بهبود عکاسی پی‌درپی

سونی یکی از معدود برندهای گوشی هوشمند بود که بر فناوری ثبت تصویر پی‌درپی تمرکز کرد و این قابلیت را برای دوربین ۱۲ مگاپیکسلی Xperia I II و ۵ II همراه ‌با فوکوس خودکار سریع برای دستیابی به رشته‌ تصاویر دقیق و سریع تعبیه کرد. در واقع پرچم‌دارهای سونی پیشتاز در حالت پی‌درپی با سرعت ۲۰ fps هستند.

کوالکام با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۸۸، وعده‌ی عکاسی پی‌درپی با سرعت ۱۲۰fps برای عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی داده است. شاید این ادعا روی کاغذ عجیب به نظر برسد و صرفا هدفی برای دستیابی به پردازش تصویر سریع‌تر در تراشه‌های جدید باشد. به‌هرحال امیدواریم برندها از پردازش سیگنال تصویر سریع برای بهبود حالت‌ پی‌درپی استفاده کنند. لزوما منتظر حالت ۱۲۰fps نیستیم؛ اما با افزایش سرعت می‌توان حالت پی‌درپی شب و HDR را بهبود داد. برای مثال حالت پی‌درپی Pixel 4 برای تصاویر با وضوح کمتر امکان‌پذیر است (برای مثال ۶/۲ مگاپیکسل)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد